Vrijwilligers Stichting Kinderfeest scherpen gesprekstechnieken aan

14/3/2025
Daan Douven
Marketing & communicatie

Misschien ben je het via social media of helemaal onderaan deze site al tegengekomen; Primox is supporter van Stichting Kinderfeest. Deze stichting geeft kinderen die in armoede opgroeien een dag om nooit te vergeten: een kinderfeest dat er anders niet was geweest. Bij Primox ondersteunen we dat, maar niet alleen met woorden en donaties.

Op 11 en 20 februari verzorgden we een training Gesprekstechnieken voor in totaal 24 vrijwilligers. Vrijwilligers die namens de stichting met feestlocaties en ouders bellen. Onze trainster Martine deelt hoe de training was opgebouwd en wat de deelnemers van Stichting Kinderfeest ervan vonden.

Opbouw en verloop trainingTijdens de training hebben we de basisprincipes van gespreksstructuur uitgelegd. Dit werd vervolgens geoefend met rollenspellen, waarna we ingingen op veelvoorkomende communicatieproblemen. Deze opzet was gekozen omdat de meeste vrijwilligers weinig tot geen ervaring hebben met telefonisch klantcontact. De training moest laagdrempelig blijven en vooral praktische handvatten bieden voor hun vrijwilligerswerk.

De training werd online gegeven, waarbij het mooi was om te zien hoeveel interactie er ontstond met de deelnemers. Natuurlijk brengt een online training ook technische uitdagingen met zich mee, maar met een beetje improvisatie konden we deze goed oplossen.

Wat opviel, was de open houding van de vrijwilligers om nieuwe vaardigheden te leren. Bij Primox geven we regelmatig trainingen aan professionals die deze technieken nodig hebben voor hun werk. Het was dan ook inspirerend om te zien hoe gemotiveerd deze vrijwilligers waren om zich de technieken eigen te maken.

Reacties vanuit Stichting KinderfeestDe reacties op de training waren positief! De gemiddelde beoordeling was een 8,2. Zowel de inhoud als de trainster kregen mooie scores. Vooral het enthousiasme en de praktijkvoorbeelden werden gewaardeerd. De rollenspellen werden als het meest waardevol ervaren, omdat deelnemers het geleerde direct konden toepassen. Dit maakte de training praktisch en direct bruikbaar in hun vrijwilligerswerk.

Daarnaast was het bijzonder om te merken hoe dankbaar de deelnemers waren dat deze training werd aangeboden. Dat Primox dit kosteloos deed, werd extra gewaardeerd. Ook de “energieke rust” die trainster Martine uitstraalde tijdens de training en het delen van kennis, werd als prettig ervaren.

Op naar volgende trainingenDe feedback van de deelnemers, onder andere via het evaluatieformulier, was erg waardevol. Dit gaf ons extra inzicht in het geven van online trainingen, iets wat we zeker meenemen naar de toekomst. Daarnaast bleek het erg nuttig om vooraf concrete uitdagingen van de vrijwilligers te verzamelen, zodat de training hierop kon aansluiten. Dit droeg bij aan de effectiviteit van de sessies.

Meer weten over Stichting Kinderfeest? Vind meer informatie op hun website. Of lees meer over de training op deze pagina.

Download de white paper

In deze white paper gaan we door op het onderwerp van dit artikel. Vul je gegevens in, klik op versturen en download direct de white paper: 'Vrijwilligers Stichting Kinderfeest scherpen gesprekstechnieken aan'.

Er ging iets mis bij het versturen. Lukt het bij de tweede keer nog niet?
Stuur ons dan een mailtje naar info@primox.nl.

Gerelateerde artikelen

Meet Martine, 5 vragen voor de nieuwe trainster van de Basisopleiding Teammanager

Training
Interview
Consultant én trainer: Martine combineert het beste van beide werelden. Hoe pakt ze dat aan? En wat kunnen cursisten van haar verwachten?

Het Detacheringsdagboek: van 1 aanvraag naar 3 plaatsingen voor RIFF

Detachering
Detacheringsdagboek
Case
In ‘Het Detacheringsdagboek’ nemen we je mee in het detacheringsproces: van eerste belletje tot handtekening. Dit keer de 3 plaatsingen bij RIFF.

Op maat gemaakte training voor Pathé: ‘spannend, maar een verademing waar we zelf op verder kunnen bouwen’

Training
Interview
Case
Met Primox ontwikkelde Pathé een gesprekstechniekentraining. Het resultaat: direct toepasbare vaardigheden, eigenaarschap, en impact op klantcontact.
Nieuwsbrief

Primox in je mailbox

Schrijf je in en ontvang elk kwartaal onze nieuwsbrief over klantcontact, werving & selectie en detachering met interessante inzichten en een externe co-host.

Gelukt, je hebt je ingeschreven voor de nieuwsbrief van Primox!
Er ging iets mis. Blijft het misgaan? Stuur een mailtje naar info@primox.nl. Dan schrijven wij je in.