
Direct contact: de sleutel tot een betere match bij detachering

In dit artikel besteden wij aandacht aan de manier waarop wij onze opdrachten ontvangen. Er zijn twee manieren waarop wij opdrachten ontvangen, namelijk middels rechtstreeks contact met de opdrachtgever en via brokers. We benoemen van beide manieren de voor- en nadelen vanuit ons oogpunt. Wij geven daarbij onze mening wat uiteraard niet de waarheid is. Wel zijn wij benieuwd naar inzichten van anderen en of zij dit herkennen. Allereerst zullen wij uitleggen wat de werkwijze is van opdrachten ontvangen via brokers en wat daarbij de voor- en nadelen zijn. Waarna we hetzelfde doen voor de rechtstreekse variant. Uiteindelijk zullen we daarbij aangeven wat onze voorkeur geniet en waarom.
BrokersEen broker is een tussenpersoon die vraag en aanbod bij elkaar brengt. In de context van detacheringsopdrachten fungeert een broker als een schakel tussen bedrijven die op zoek zijn naar tijdelijke professionals en zelfstandigen of detacheringsbureaus die deze professionals aanbieden. Veelal grotere bedrijven, zoals corporates, kiezen voor een broker. Dit omdat ze dan niet hoeven samen te werken met tientallen of zelfs honderden (kleinere) bureaus. Maar slechts één of twee vaste brokers.
De broker speelt een bemiddelende rol en faciliteert het proces, van het matchen van de juiste kandidaat met de opdracht tot het verzorgen van contracten en administratie. Brokers worden vaak ingeschakeld vanwege hun uitgebreide netwerk, expertise in matchmaking, en kennis van relevante wet- en regelgeving. Een aantal brokers waar wij mee samenwerken zijn Aeves Interim Management, Magnit, Harvey Nash, Bluetrail en Circle8.
Proces via brokersBrokers delen de opdrachten die zij via opdrachtgevers hebben ontvangen op hun portals. In deze portals kunnen bureaus, zoals wij, de opdrachttekst en andere kenmerken lezen om te kijken of zij geschikte kandidaten in de portefeuille hebben. Na het publiceren van de opdracht ontvangen wij een e-mail. Het voordeel voor de opdrachtgever is dat zij een groot bereik hebben en voor ons is het makkelijk omdat de opdracht naar ons wordt “gebracht”. Over het algemeen hebben wij dan een aantal dagen de tijd om een geschikte kandidaat voor te stellen. Het nadeel hierbij is dat er geen direct contact plaatsvindt tussen de opdrachtgever en Primox. Op het moment dat wij aanvullende vragen hebben dienen die te worden gesteld aan de accountmanager van de broker. Aangezien over het algemeen het tijdsbestek om kandidaten voor te stellen vrij krap is en er andere bureaus dezelfde opdracht voorbij zien komen moeten wij proberen zo snel mogelijk te schakelen om de juiste kandidaat te bereiken.
Na het voorstellen vindt er een eerste selectie plaats door de broker. Het nadeel hiervan is dat de accountmanager bij de broker, die is gekoppeld aan de opdrachtgever, de selectie meestal moet maken voor alle opdrachten die binnen dat bedrijf worden uitgezet. Daardoor wordt er vooral gekeken naar welke eisen er zijn gesteld in de opdrachttekst en of de persoon hieraan voldoet. In onze ogen wil dat niet zeggen dat degenen die aan de harde eisen voldoet ook de persoon is die de organisatie nodig heeft. In dit hele proces merk je dat de zachte kant onderbelicht blijft. Uiteindelijk selecteert de accountmanager de kandidaten die zij voorlegt bij de opdrachtgever. Het komt regelmatig voor dat organisaties met meerdere brokers werken. De kans dat een kandidaat die je voorstelt uiteindelijk op gesprek wordt uitgenodigd is hierdoor vrij gering. Vandaar dat wij het werken via brokers ook wel “schieten met hagel” noemen.
We merken dat we te weinig inhoudelijk informatie hebben over de zachte kant van de opdracht. Hierdoor is het lastig om te bepalen welke persoon en vooral wat voor type de organisatie zoekt. Dit terwijl wij geloven dat een CV wordt uitgenodigd op gesprek, maar een persoon wordt aangenomen.
Proces rechtstreeks via opdrachtgeverNieuwe opdrachtgevers vinden ons via Google, mond-tot-mondreclame, social media en wij hen via acquisitie. Allereerst hebben we een gesprek om kennis te maken met de persoon en het bedrijf en door te praten over de uitdaging die er is en wat wij hierin kunnen betekenen. Op het moment dat er een opdracht uitkomt, besteden we aandacht aan de harde eisen, maar bovenal aan de zachte kant. We hebben de ruimte om allerlei vragen te stellen zoals; wat voor type persoon zoek je? Wat voor competenties moet deze persoon hebben en waarom? Welke uitdaging ligt er? Hoe zit de organisatie in elkaar? En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Op basis hiervan stellen wij een opdrachttekst op die wij, na goedkeuring van de opdrachtgever, delen met onze ca. 1.400 kandidaten. Nadat wij vanuit dit persoonlijke contact de wensen in kaart hebben gebracht, doen wij een eerste screening voor mogelijk geschikte kandidaten. En eerlijkheidshalve gebeurt dit vaak deels al in ons hoofd tijdens het gesprek. Wanneer wij of de kandidaat nog aanvullende vragen hebben, kunnen wij direct met de opdrachtgever schakelen. Door dit directe contact kunnen we snel zorgen voor de juiste kandidaat. Als we de juiste kandidaten hebben geselecteerd en gesproken, gaan we ze voorstellen aan de opdrachtgever. Hierbij benoemen wij waarom wij deze personen geschikt achten voor de opdracht. Uiteindelijk stellen wij een klein aantal kandidaten voor en toetsen bij de opdrachtgever wat hij/zij van deze kandidaten vindt. Wanneer de opdrachtgever nog zoekende is in het profiel wat hij zoekt kunnen we ervoor kiezen om verschillende typen kandidaten voor te stellen, zodat het beeld scherper wordt door het voeren van gesprekken.
Rechtstreeks contact heeft de voorkeur Zoals je leest is er bij het rechtstreekse proces meer een samenwerking dan bij het traject via een broker. Bij het rechtstreekse proces ben je samen aan het zoeken naar de juiste persoon voor de opdracht. Toch begrijpen we dat het in sommige situaties voor grote organisaties niet altijd werkbaar is om met veel verschillende bureaus samen te werken en er daarom een broker tussen plaatsen. Wij hebben sterk onze twijfels of dit de kwaliteit ten goede komt. Opdrachtteksten zijn vaak vrij kort en algemeen. Hierdoor hebben bureaus weinig input naar wat voor kandidaat de opdrachtgever op zoek is. Doordat er veel bureaus reageren en de accountmanager bij de broker niet de functies inhoudelijk allemaal kent, zorgt dat ervoor dat het vooral het doorschuiven van CV’s wordt. Aangezien kwaliteit en behulpzaamheid twee van onze 3 waarden zijn voegen wij graag kwaliteit toe voor opdrachtgevers en dat doen we door het persoonlijke contact.

Heb jij een uitdaging binnen jouw klantcontactcenter? Laat het ons weten via deze contactpagina. We sparren graag met je!
Download de white paper
Stuur ons dan een mailtje naar info@primox.nl.
Gerelateerde artikelen
.webp)
Het Detacheringsdagboek: van 1 aanvraag naar 3 plaatsingen voor RIFF

Je klantcontact kalibreren kun je leren

Onboarding van teammanagers bij Contact Centers
Primox in je mailbox
Schrijf je in en ontvang elk kwartaal onze nieuwsbrief over klantcontact, werving & selectie en detachering met interessante inzichten en een externe co-host.