Succesvol klantcontactmedewerkers werven: tips & ervaringen uit de praktijk
Welkom bij mijn eerste blog in deze nieuwe reeks, waarin ik mijn ervaringen als interim teamleider met jullie deel. Ik werk inmiddels ruim 3 jaar voor Primox, dus een goed moment om een update te geven over wat ik meemaakte en leerde. Laten we beginnen met het vinden van geschikt personeel voor klantcontact. Een van de grootste uitdagingen die ik bij al mijn opdrachten ben tegengekomen.
De uitdaging van werving
Het vinden van goede medewerkers blijft een constante uitdaging. In de huidige krappe arbeidsmarkt hebben sollicitanten wat te kiezen. Als je nog nooit in een contactcenter hebt gewerkt is het vaak niet het eerste waar je aan denkt. Potentiële medewerkers die wel ervaring hebben, zijn kritisch op de arbeidsvoorwaarden, inhoud en organisatie van het contactcenter.
Een goede samenwerking met wervingsafdelingen en uitzendbureaus is essentieel om dit probleem aan te pakken. Samen kun je kijken welke medewerkers je bereikt met advertenties en of er andere manieren zijn om te werven. Daarnaast is het belangrijk om nieuwe medewerkers goed te begeleiden, zowel in de beginperiode als daarna. Als teamleider maak ik hierin echt het verschil, zelfs al ben ik er maar tijdelijk. Het opbouwen van een goede band met iedere medewerker geeft mij veel energie en voldoening Ik hou ervan om te onderzoeken waar de medewerker behoefte heeft aan ondersteuning, een luisterend oor te zijn en ze aan te moedigen waar het goed gaat.
Mijn aanpak is veelzijdig: sommige medewerkers hebben ondersteuning nodig bij het verbeteren van hun vaardigheden, terwijl anderen hulp nodig hebben bij het organiseren van hun werk. Ook werk-privé balans is vaak een onderwerp van gesprek. Door open communicatie en het maken van goede afspraken kan er veel bereikt worden.
Lessen uit recente opdrachten
Tijdens mijn recente opdrachten heb ik geleerd wat je kunt veranderen om meer personeel aan te trekken. Het salaris is een voor de hand liggende factor. In de huidige arbeidsmarkt hebben medewerkers de luxe om te kiezen, dus zorg ervoor dat de beloning marktconform is. Minstens zo belangrijk is het bieden van een duidelijk carrièrepad: kunnen medewerkers doorgroeien, is er uitzicht op een vast contract en worden er trainingen aangeboden?
Ook het inzetten van huidig personeel als ambassadeurs kan helpen. Laat zien dat het een fijne en gezellige werksfeer is, met ruimte voor attenties, bijeenkomsten en uitjes voor het personeel.
Hier zijn 8 tips om succesvol klantcontact medewerkers te werven:
Tip 1: Flexibele werktijden en thuiswerkmogelijkheden
Veel mensen zoeken tegenwoordig naar flexibiliteit in hun werk. Bied mogelijkheden voor thuiswerken en flexibele werktijden aan om een bredere doelgroep van sollicitanten aan te trekken.
Tip 2: Een sterke bedrijfscultuur
Zorg voor een positieve en inclusieve bedrijfscultuur. Mensen willen werken voor bedrijven die hun waarden delen en waar ze zich welkom voelen. Dit kan worden gecommuniceerd via je website, sociale media en tijdens sollicitatiegesprekken.
Tip 3: Modern en comfortabel kantoor
Investeer in een moderne en comfortabele werkomgeving. Goede werkplekken, ergonomische meubels en een prettige sfeer kunnen een groot verschil maken in hoe aantrekkelijk een baan is.
Tip 4: Duidelijke en transparante communicatie
Wees transparant over wat de functie inhoudt, de doorgroeimogelijkheden, en wat jullie van medewerkers verwachten. Dit helpt om de juiste mensen aan te trekken die passen bij de bedrijfscultuur en de functie.
Tip 5: Innovatieve wervingsstrategieën
Gebruik sociale media en online platforms om vacatures te promoten. Maak gebruik van video’s en verhalen van huidige medewerkers om een authentiek beeld van de werkplek te geven.
Tip 6: Wervingsprogramma's via medewerkers
Moedig je huidige medewerkers aan om geschikte kandidaten aan te bevelen door een programma met bonussen of andere beloningen op te zetten. Huidige medewerkers kennen de bedrijfscultuur en kunnen vaak goede kandidaten aandragen.
Tip 7: Snelle en efficiënte wervingsprocessen
Zorg ervoor dat je wervingsproces snel en efficiënt is. Medewerkers in deze sector willen snel op gesprek na een sollicitatie. Zorg ook dat medewerkers snel kunnen starten door bijvoorbeeld individuele trainingsprogramma's te bieden of kort op de start van de training te werven.
Tip 8: Persoonlijke aandacht en onboarding
Besteed aandacht aan een warme en persoonlijke onboarding. Zorg dat nieuwe medewerkers zich meteen welkom voelen en goed begeleid worden in hun eerste weken.
Tijd maken voor werving
Als teamleider is het cruciaal om voldoende tijd in je agenda in te plannen voor het wervingsproces. Dit betekent overleg met interne en externe wervingspartners, sollicitatiegesprekken en de onboarding van nieuwe medewerkers. Door hier structureel tijd voor vrij te maken, zorg je ervoor dat je team altijd goed bemand is.
Als interim teamleider is dit in mijn eerste werkweken dan ook altijd direct een punt van aandacht. Ik bespreek in de eerste gesprekken met mijn opdrachtgever wat de knelpunten zijn op het gebied van personeelsplanning, zodat ik weet hoeveel mensen we moeten werven en wanneer deze opgeleid moeten zijn. Ik zorg dat ik kennismaak met de uitzendbureaus en recruiters die voor mij werven. Ik neem het profiel waarop we werven door en overleg met collega's en huidige medewerkers of deze nog voldoet.
Vaak regel ik een meeloop middag voor de intercedenten van de uitzendbureaus om zelf mee te luisteren met de gesprekken. Ook bespreek ik de best presterende medewerkers, zodat ze weten wat wij precies zoeken. Ik maak heldere SMART afspraken wanneer ik kandidaten nodig heb en hoeveel we er zoeken. Tot slot merk ik dat het erg veel impact had dat ik vaak om updates vroeg bij de recruiters. Zo zorg ik dat ze steeds aan mijn vacature blijven denken als ze geschikte kandidaten spreken.
Ik hoop dat deze eerste blog in de reeks je een goed beeld heeft gegeven van mijn rol in het werven van personeel als interim teamleider bij Primox. In mijn volgende blog zal ik dieper ingaan op voordelen en uitdagingen die ik ben tegengekomen als interim teamleider. Tot dan!
Download de white paper
Stuur ons dan een mailtje naar info@primox.nl.
Gerelateerde artikelen
De uitdagingen en voordelen van werken als interim teamleider
3 tips voor balans in je werk als teamleider
Blog Marjolein: 1 gesprek, 1 match
Primox in je mailbox
Schrijf je in en ontvang elk kwartaal onze nieuwsbrief over klantcontact, werving & selectie en detachering met interessante inzichten en een externe co-host.