De uitdagingen en voordelen van werken als interim teamleider

21/6/2024
Martine Wouters-Dijns
Consultant

In Martine’s blogserie ‘Geen dag hetzelfde’ deelt ze haar ervaringen als interim teamleider in klantcontact. Deze blog gaat over wat voor haar de voor- en nadelen van het werken als interimmer zijn.

Welkom bij mijn tweede blog in deze nieuwe reeks, waarin ik mijn ervaringen als interim teamleider met jullie deel. In deze blog ga ik in op de uitdagingen en voordelen van het werk als interim teamleider – dat ik nu voor 3 jaar bij Primox doe.

Altijd iets nieuws leren

Weet jij wat de eisen zijn van de inrichting van een meterkast als je een laadpaal aan huis wilt aanleggen? Of wat de consequentie is voor de dienstregeling als een machinist zich heeft verslapen? Weet jij wat de beste manier is om iemand met een gebroken been na een skiongeval weer thuis te krijgen? Al deze dingen heb ik de afgelopen jaren mogen leren, omdat ik steeds in een andere sector aan de slag ga. En laat het leren van nieuwe informatie nu net iets zijn waar ik dol op ben. Naast het opdoen van nieuwe kennis houdt de afwisseling van het werken in andere sectoren mijn werk boeiend en dynamisch. Niet jarenlang hetzelfde trucje, maar steeds nieuwe inzichten.

Behalve dat de vakkennis per sector verschilt, maken verschillende bedrijven ook gebruik van andere ICT-middelen, planningstools, routeringsmethoden en bedieningsconcepten. Het leren omgaan met deze verschillende tools en methoden stelt mij in staat om mijn vaardigheden continu te verbeteren en de kennis over te dragen aan de teams waarmee ik werk. Elke nieuwe opdracht krijg ik nieuwe inzichten en leer ik hoe ik mijn aanpak kan verbeteren om de behoeften van klant en team te vervullen. Het is deze constante stroom van nieuwe ervaringen die mijn werk als interim teamleider zo leuk maakt. Bovendien helpt het voortdurend leren en aanpassen mij om innovatief te blijven en de nieuwste “best practices” in mijn werk te integreren, wat uiteindelijk ten goede komt aan de bedrijven en teams die ik ondersteun.

Mijn meest recente opgedane ‘best practice’ wil ik graag met jullie delen: verstop een paar weken voor Pasen voor elke medewerker een paashaas op de afdeling. Heel goed voor de medewerkerstevredenheid!

Mensen zijn leuk

Het leukste aspect van mijn werk is het leren kennen van verschillende mensen. Iedereen heeft een uniek verhaal en ik vind altijd wel ergens een overeenkomst. Mensen zijn meestal heel open, willen leren en zichzelf ontwikkelen. Ik merk dat de meeste mensen intrinsieke motivatie hebben, ze willen goed werk leveren en voelen zich betrokken bij het bedrijf en de klanten. Dit zorgt voor een positieve en energieke werkomgeving.

Het leren kennen van de persoonlijke verhalen en drijfveren van mijn collega's helpt me ook om zelf meer empathisch te worden. Door tijd te nemen om echt naar mensen te luisteren, kan ik hen beter ondersteunen en motiveren. Het creëert een sfeer van wederzijds respect en vertrouwen. Essentieel voor een succesvolle opdracht. Deze menselijke connecties zijn professioneel waardevol, maar maken het werk ook persoonlijk bevredigend, omdat ik zie hoe mijn ondersteuning en begeleiding een directe positieve impact hebben op het welzijn van mijn teamleden.

Snel inwerken en verbinding maken

De grote lijnen zijn vaak hetzelfde, maar ik krijg energie van het aanleren van de specifieke verschillen en eigenaardigheden van elke nieuwe werkomgeving. Het snel ingewerkt willen zijn is een uitdaging van (korte) interim-opdrachten. Ik pas verschillende strategieën toe om dit te bereiken.

Het begint met de mensen. Ik zorg dat ik op dag één een overzicht krijg met de namen van al mijn teamleden. Ik regel dat ik iedereen op korte termijn even kan spreken in een korte kennismaking of koffiegesprek. De namen probeer ik binnen twee weken uit mijn hoofd te leren. Ook de relatie met mijn nieuwe collega's heeft prioriteit in de eerste twee weken.

Op de inhoud stel ik veel vragen, schrijf ik veel op en vraag ik alles wat in mijn hoofd opkomt. De meeste mensen vinden het leuk om uit te leggen waar ze de hele dag mee bezig zijn, dus is er veel bereidheid je te helpen. Ik zorg dat ik in de eerste twee weken weet hoe de telefonie routering in de basis werkt, welke planningsmethode gehanteerd wordt, wat de gebruikelijke communicatiestijlen zijn en hoe grofweg de organisatiestructuur in elkaar zit. Het vermogen om snel te integreren en aan te passen is een van de meest waardevolle vaardigheden die ik als interim teamleider heb ontwikkeld. Bovendien zorgt het voor een soepele overgang zonder verstoring in de dagelijkse werkzaamheden, waardoor ik snel effectief kan zijn en waarde kan toevoegen aan het team.

Een frisse blik zorgt voor andere oplossingen

In mijn rol als interim teamleider kan ik een bepaalde afstand bewaren. Dit stelt me in staat om objectieve standpunten in te nemen en veilig problemen aan te kaarten. Hoewel ik deel uitmaak van het team, voelen mensen zich vaak veiliger om net iets meer te zeggen tegen een gedetacheerde. Deze informatie kan ik gebruiken om strategieën en houdingen te bepalen. Het objectief kunnen blijven in organisaties in beweging stelt me in staat om de kern van problemen te identificeren en oplossingen voor te stellen.

Als je net nieuw bent, zie je vaak duidelijker wat er anders kan. Het kost tijd om ingesleten patronen te veranderen en je moet eerst inzicht krijgen in waarom zaken lopen zoals ze doen. Het is belangrijk om draagvlak te creëren voor verandering, door duidelijk te communiceren en samen te werken met het team om verbeteringen door te voeren. Deze frisse blik helpt niet alleen bij het identificeren van problemen, maar ook bij het voorstellen van oplossingen die anders misschien over het hoofd worden gezien. Objectief blijven en veranderingen doorvoeren, zonder vast te zitten in de bestaande bedrijfscultuur, is een van de grootste voordelen van mijn rol.

Objectief blijven is ook een uitdaging

Het winnen van vertrouwen is een uitdaging, omdat mensen weten dat ik als gedetacheerde ook weer wegga. Gelukkig merk ik dat veel mensen snel openstaan voor mij omdat ik zelf ook heel open ben. Ondanks mijn tijdelijke aanwezigheid ga ik altijd ver voor de medewerkers, wat zeer gewaardeerd wordt. Ik zal vrijwel alle verzoeken serieus behandelen, navraag doen om te kijken of we zaken kunnen realiseren en meedenken hoe we problemen waar ze tegenaan lopen, kunnen oplossen.

Het is essentieel om vanaf het begin transparant en eerlijk te zijn, en te laten zien dat ik er ben om hen te ondersteunen, zelfs als mijn tijd bij hen kort is. Het onderhouden van deze openheid en betrokkenheid helpt bij het opbouwen van sterke werkrelaties. Dit lukt natuurlijk niet altijd, maar ik zal het wel altijd blijven proberen.

In de samenwerking met de medewerkers heb ik ook veel te maken met beslissingen van mijn voorgangers. Afspraken zijn daarbij niet altijd goed vastgelegd, of niet meer na te komen, vanwege veranderingen in het bedrijf. Het is echt moeilijk dan een oplossing te vinden die recht doet aan de verwachtingen van de medewerker en het belang van het team of afdeling. Het omgaan met deze uitdagingen vereist een zorgvuldige balans tussen het behouden van objectiviteit en het tonen van begrip voor de verschillende perspectieven en behoeften binnen het team.

Prioriteiten stellen en grenzen bewaken

Als interimmer zie je vaak veel mogelijkheden voor verbetering, maar het is belangrijk om niet alles tegelijk aan te willen pakken. Soms is het zoveel dat je echt even tijd nodig hebt om prioriteiten te bepalen. Hierbij helpt het sparren met andere Primoxers, bijvoorbeeld in de intervisie. Door regelmatig te overleggen met collega's kan ik mijn gedachten ordenen en een duidelijke strategie bepalen voor wat er aangepakt moet worden.

Enthousiasme voor een project dat niet haalbaar blijkt te zijn, kan frustrerend zijn en energie kosten. Daarom is het belangrijk om realistisch te blijven over wat mogelijk is binnen de tijd en middelen die beschikbaar zijn. Het bewaken van mijn grenzen helpt me om gefocust en productief te blijven, zonder overweldigd te raken door de vele taken en verantwoordelijkheden die mijn rol met zich meebrengt. De collega's van Primox helpen mij deze grenzen te bewaken. Uiteindelijk ben ik tot nu toe altijd tevreden geweest over het resultaat van mijn opdrachten. Toch heb ik bijna altijd wel een project niet geheel af zien komen of moeten laten liggen.

Positiviteit als basishouding

Werken als interim teamleider brengt – net als elke andere baan - zowel uitdagingen als voordelen met zich mee. De diversiteit aan opdrachten, het leren kennen van verschillende mensen en het snel kunnen inwerken zijn aspecten die ik zeer waardeer. Tegelijkertijd brengt het winnen van vertrouwen, objectief blijven en prioriteiten stellen de nodige uitdagingen met zich mee. Door open communicatie, samenwerking en een positieve houding kan ik deze uitdagingen effectief aanpakken en een verschil maken in iedere opdracht. Het vermogen om flexibel te zijn en snel te leren is essentieel in deze rol, en het geeft me de kans om voortdurend te groeien en te ontwikkelen.

Ik hoop dat deze tweede blog jullie meer inzicht heeft gegeven van mijn werk als interim teamleider bij Primox. In mijn volgende blog ga ik dieper in op het vinden van de balans in alle taken die ik heb als teamleider. Lees gerust ook mijn eerste blog over het werven van klantcontactmedewerkers.

No items found.

Download de white paper

In deze white paper gaan we door op het onderwerp van dit artikel. Vul je gegevens in, klik op versturen en download direct de white paper: 'De uitdagingen en voordelen van werken als interim teamleider'.

Er ging iets mis bij het versturen. Lukt het bij de tweede keer nog niet?
Stuur ons dan een mailtje naar info@primox.nl.

Gerelateerde artikelen

3 tips voor balans in je werk als teamleider

Blog
Consultants
In Martine’s blogserie deelt ze haar ervaringen als interim teamleider in klantcontact. Deze blog: 3 tips voor balans in je werk als teamleider.

Succesvol klantcontactmedewerkers werven: tips & ervaringen uit de praktijk

Blog
Consultants
In Martine’s blogserie deelt ze haar ervaringen als interim teamleider in klantcontact. Deze blog gaat over het werven van geschikt personeel.

Blog Marjolein: 1 gesprek, 1 match

Blog
Testimonial
Detachering
In dit blog vertelt - inmiddels vaste medewerker - Marjolein hoe zij aan haar eerste opdracht kwam via Primox.
Nieuwsbrief

Primox in je mailbox

Schrijf je in en ontvang elk kwartaal onze nieuwsbrief over klantcontact, werving & selectie en detachering met interessante inzichten en een externe co-host.

Gelukt, je hebt je ingeschreven voor de nieuwsbrief van Primox!
Er ging iets mis. Blijft het misgaan? Stuur een mailtje naar info@primox.nl. Dan schrijven wij je in.