Blog Jan van Lent: Waarom werken als consultant juist wél werkt
Nadat ik al via meerdere partijen opdrachten heb mogen oppakken ben ik nu als consultant aan de slag bij Primox. Ik heb voor meerdere organisaties mogen werken, verschillende mensen leren kennen en ik ben verschillende manieren van werken tegengekomen. Dat maakt het werken voor al die opdrachtgevers leuk en nooit saai. Toch heb ik ook regelmatig de vraag gekregen: ‘Werken als consultant, maar dan ben je toch nooit ergens ‘thuis’? Hoor je er dan wel bij?’ Gelukkig ben ik zelf altijd organisaties tegengekomen waarbij je als ‘eigen’ medewerker volop deelnam aan alles wat bij het werken binnen de organisatie nodig was om de goede dingen te kunnen doen. Dat is fijn werken als externe medewerker. Daarnaast heb ik dat ook bij Primox nooit zo ervaren, daar ben je altijd ‘thuis’.
Primox als thuisbasis
Als externe medewerker is het fijn om altijd ergens terecht te kunnen. Voor mij is Primox die ‘thuisbasis’. Het is een plek waar je continu terechtkunt met vragen, een beroep kunt doen op je collega’s en kunt praten over de dingen die je tijdens je werkzaamheden tegenkomt. Daarnaast kun je gebruik maken van elkaars ervaring en kennis. Tijdens de kwartaalbijeenkomsten bespreken we met elkaar de algemene voortgang en wisselen we ideeën uit. De regelmatige intervisies helpen mij en mijn collega’s met zaken die je in je dagelijkse werkzaamheden tegenkomt. En waarbij je elkaar kunt helpen om het nog beter te doen. Naast de mogelijkheid om te leren van een collega heb ik zelf in de gedachtewisseling van de intervisie meer kunnen leren over mijn rol als consultant en hoe ik deze kan inzetten. Vanuit de intervisie werd duidelijker waar mijn eigen grenzen liggen en hoe ik dit op de juiste manier bij mijn opdrachtgever kon terugkoppelen.
Ontwikkeling door kennisuitwisseling
Doordat ik kan terugvallen op de kennis en ervaring van mijn collega’s binnen Primox, kan ik mijn eigen kennis en kunde verder ontwikkelen. Dat is dan weer ten behoeve van de opdrachtgever. Waar ik eerder op zoek was naar een balans tussen invloed en betrokkenheid, werd deze steeds meer zichtbaar door de ervaringen die collega’s van Primox bij hun eigen opdrachtgever hadden en deelden. Door met elkaar te delen worden soms dezelfde situaties herkenbaar en sta je er niet alleen voor. Zo kan ik van toegevoegde waarde blijven voor de opdrachtgever. Ook als consultant ben ik nooit uitgeleerd en kan ik me zo blijven ontwikkelen.
(Zelf)reflectie voor het juiste resultaat
Het is fijn om te leren en te ontwikkelen door te doen en daar regelmatig feedback over te ontvangen. Ik vind het prettig om dat te kunnen doen vanuit de nodige (zelf)reflectie en het ‘goede gesprek’. Je opdrachtgever vraagt het nodige van je en daarin wil je graag de juiste bijdrage blijven leveren. In zo’n moment van reflectie trof ik binnen Primox ook veel ervaring in coaching aan. Ook daar was volop ruimte voor dat goede gesprek. In deze gesprekken ben ik door Julian, eigenaar van Primox, gespiegeld aan de hand van de nodige vragen. Daarbij werd het doorvragen niet geschuwd, zodat ik uiteindelijk leerde waar ik eigenlijk voor sta, wil staan en wat mijn toegevoegde waarde is. Dat helpt om - voor nu en in de toekomst - met elkaar het zicht op de passende werkplek te houden.
Het hebben van scherpe gesprekken is zowel voor mijzelf als voor Primox en de opdrachtgever een mooie win-winsituatie en maakt de rol van consultant voor mij veelzijdig en uitdagend. Uitdagend vanuit de werkzaamheden en de nieuwe omgeving waarin ik steeds mijn weg mag vinden. Veelzijdig omdat ik steeds weer op andere plekken mijn meerwaarde mag tonen en hiervoor mijzelf, met behulp van anderen, steeds de spiegel mag voorhouden. Zo kun je steeds de beste versie van jezelf zijn. En doen wat nodig is om de organisatie waar je werkzaam bent, blijvend te helpen om elke dag beter te worden. Da’s fijn werken, als consultant én bij Primox.
Download de white paper
Stuur ons dan een mailtje naar info@primox.nl.
Gerelateerde artikelen
De uitdagingen en voordelen van werken als interim teamleider
3 tips voor balans in je werk als teamleider
Succesvol klantcontactmedewerkers werven: tips & ervaringen uit de praktijk
Primox in je mailbox
Schrijf je in en ontvang elk kwartaal onze nieuwsbrief over klantcontact, werving & selectie en detachering met interessante inzichten en een externe co-host.