Waarom je Werving en Selectie moet uitbesteden
De arbeidsmarkt is nog steeds erg krap, daarom is het voor bedrijven best een klus om de juiste mensen aan te trekken. Organisaties kiezen er dan ook steeds vaker voor om het vinden van die juiste persoon voor een vacante positie uit te besteden aan een bureau. In dit artikel nemen we je mee in de voordelen voor organisaties en kandidaten als het Werving & Selectieproces wordt uitbesteed.
Wat is Werving & Selectie?
Werving & Selectie is, in de basis, het proces van identificeren, selecteren en aantrekken van de meest geschikte kandidaten voor een vacature. In de praktijk werft een bureau iemand die direct bij een bedrijf in dienst komt. De kosten voor het bedrijf dat de vacature uitbesteedt, zijn meestal een afgesproken ‘fee’. Die bestaat in veel gevallen uit een percentage van het jaarloon.
De voordelen van het uitbesteden van het Werving & Selectieproces
- Een gespecialiseerd bureau heeft een groot netwerk van professionals waardoor ze snel geschikte kandidaten vinden.
– De organisatie kan zich focussen op andere belangrijke processen omdat het minder tijd kwijt is.
– Er wordt proactief gezocht naar geschikte kandidaten. Dat wil zeggen dat een bureau niet alleen wacht wie er reageert op een vacature maar zelf proactief te werk gaat door bijvoorbeeld mensen te benaderen op LinkedIn.
– Een recruiter kan als sparringpartner opereren om te zorgen voor de juiste harde en zachte criteria.
– Specialistische kennis van de doelgroep en de branche.
– De meeste bureaus werken op basis van no cure, no pay. De organisatie betaalt dus alleen als het bureau de juiste kandidaten heeft geworven.
De voordelen voor kandidaten
– Het scheelt veel tijd in het zoeken naar en reageren op vacatures.
– Het bureau zorgt voor een warme ingang bij de organisatie.
– Het bureau weet wat de organisatie zoekt omdat zij meer informatie hebben.
– De kans op een juiste match tussen kandidaat en organisatie is groter.
– Gedurende het gehele proces ontvang je hulp van experts in het Werving & Selectieproces.
– Je krijgt hulp bij het gesprek omtrent de arbeidsvoorwaarden.
– Een bureau wil graag zorgen voor een juiste match en zorgt er daarom voor dat zowel kandidaat als organisatie tevreden zijn gedurende het gehele proces.
– De kandidaat krijgt in de voorbereiding op een sollicitatiegesprek hulp van het bureau doordat zij informatie delen over de organisatie.
Zo werkt Werving & Selectie via Primox
Wij doen er alles aan om zo snel mogelijk de perfecte match te maken tussen organisatie en kandidaat. Hierbij maken wij de situatie bij de opdrachtgever inzichtelijk door goed door te vragen op de exacte behoefte. Waarin we eerlijk en kritisch zijn over de kansen die we zien en hiermee de juiste verwachting scheppen. Als iets niet mogelijk is dan zeggen we dat ook gewoon. Gedurende de selectieprocedure zijn wij de sparringpartner voor zowel onze opdrachtgever als de kandidaten, zodat uiteindelijk de juiste keuze wordt gemaakt. Het proces bestaat uit deze stappen:
- Ontvangst opdracht
- Wij verzamelen kennis over het bedrijf en de werkplek tijdens (bij voorkeur) een bezoek op locatie.
- We brengen de functie-eisen, profiel en specifieke wensen in kaart.
- We bespreken de voorwaarden en de ‘fee’.
- Selecteren geschikte kandidaten
- We zoeken in ons ruime kandidatenoverzicht naar geschikte kandidaten.
- We gaan op LinkedIn actief op zoek naar geschikte kandidaten.
- We toetsen van kandidaten op de harde en zachte criteria.
- De wensen en verwachtingen van kandidaten stemmen we af.
- Kandidaten voorstellen
- Afhankelijk van de wens van onze opdrachtgever kiezen we twee of meer kandidaten.
- We bereiden het sollicitatiegesprek voor met de kandidaat, zodat deze goed geïnformeerd op gesprek komt.
- De sollicitatiegesprekken (tenzij anders afgesproken) en begeleiding van de voortgang plannen we in.
- Feedback naar aanleiding van het sollicitatiegesprek halen we op bij zowel kandidaat als opdrachtgever. Daarna bespreken we die.
- Aanstelling kandidaat
- Informeren van de kandidaat.
- Afspraken maken en advies geven op het gebied van de arbeidsvoorwaarden en het contract.
- Nazorg leveren
- Het begeleiden van de kandidaat en opdrachtgever richting de eerste werkdag.
- Na de eerste week evaluatie ophalen bij de kandidaat en opdrachtgever.
- Na de proeftijd komen wij op bezoek op locatie om het proces te evalueren.
Misschien is het in jouw organisatie lastig om de juiste mensen te vinden voor vacatures als leidinggevende in Klant Contact. Kijk dan eens hier of neem direct contact met ons op. Dan kijken we samen naar de mogelijkheden.
Nieuwsgierig naar een succesverhaal uit het recente verleden? Lees dan eens dit artikel over werving & selectie voor Arts en Zorg.
Download de white paper
Stuur ons dan een mailtje naar info@primox.nl.
Gerelateerde artikelen
Kwaliteitsmonitoring 2.0 van telefoongesprekken in klantcontactcentra
Dubbelinterview met freelance leidinggevende Lucien en Julian (eigenaar Primox)
11 manieren om de impact van ziekteverzuim aan te pakken in een klantcontactcenter
Primox in je mailbox
Schrijf je in en ontvang elk kwartaal onze nieuwsbrief over klantcontact, werving & selectie en detachering met interessante inzichten en een externe co-host.