Alle antwoorden op jouw vragen over detachering
Wat is detachering?
Dat is natuurlijk de meest globale en logische vraag. Detacheren is een ideale oplossing voor organisaties én medewerkers die de zekerheid willen hebben van vaste, flexibele krachten gedurende een van tevoren afgesproken periode. Het dagelijkse werk voert de werknemer, ook wel gedetacheerde genoemd, uit bij de inhurende organisatie ofwel de opdrachtgever. Aangezien de medewerker feitelijk werkzaam is bij de opdrachtgever, is deze verantwoordelijk voor instructies en begeleiding op de werkplek. Hij moet de medewerker net zo behandelen als zijn eigen medewerkers.
Hoe is detachering ontstaan en waarom is het interessant voor organisaties?
De behoefte aan detachering komt voort uit een specifieke, tijdelijke behoefte bij organisaties, waardoor deze gedurende een vooraf bepaalde periode extra ondersteuning nodig heeft. Je kunt hierbij onder andere denken aan uitval door ziekte, achterstanden, drukke vakantieperiodes of een andere reden waardoor de continuïteit van de organisatie of afdeling in gevaar komt.
Eén van de voordelen van detachering voor organisaties is dat het een effectieve manier is om snel tijdelijk gekwalificeerde werknemers in te huren die direct operationeel zijn. Deze werknemers hebben veelal ervaring opgedaan binnen verschillende bedrijven, waardoor deze een brede kennis hebben en zich snel kunnen aanpassen aan een nieuwe omgeving. Een ander voordeel is dat de opdrachtgever geen werkgeversrisico’s draagt. De werknemer is in dienst bij het detacheringsbureau, zodoende is het detacheringsbureau verantwoordelijk voor zaken als loon, werkgeverslasten, pensioen, opleiding, en het doorbetalen tijdens ziekte en vakantie. Nog een voordeel is dat de gedetacheerde werknemer per maand opzegbaar is, daarmee blijft de inhurende organisatie of opdrachtgever flexibel. Mocht de tijdelijke kracht niet bevallen, dan is deze dus snel op te zeggen, en zorgt het detacheringsbureau voor een passende vervanger.
Hoe werkt detachering via Primox?
Als je werkt binnen de detachering, dan ben je op contractbasis in dienst. Wij maken jouw profiel (ervaring, kennis en kunde) op en zoeken op basis van jouw wensen en profiel naar passende opdrachten bij opdrachtgevers. Als wij een passende opdracht hebben gevonden, delen we jouw profiel met de opdrachtgever en wordt er een gesprek gepland. Wanneer de uitkomst van dit gesprek positief is ga je op korte termijn aan de slag. Primox wordt dan jouw werkgever en wij doen dan in principe alles voor je, waaronder: betalen van het loon (tijdens ziekte, vakantie maar ook als je geen project hebt) en eventueel gemaakte reiskosten of het beschikbaar stellen van een leaseauto. Verder zorgen wij o.a. voor passende opdrachten, hebben we ontwikkelgesprekken, houden we intervisies en is er ruimte voor ontspanning. Als tegenprestatie dien je als gedetacheerde je opdrachten naar wens van de opdrachtgever uit te voeren, je kennis op peil te houden en eventuele benodigde certificeringen te behalen. Binnen detachering is de combinatie van werkervaring, niveau en certificeringen belangrijk.
Is werken in de detachering iets voor mij?
Als je als werknemer kiest voor detachering, ga je werkervaring opdoen in verschillende projecten bij verschillende bedrijven met verschillende culturen. Je went eraan om flexibel te zijn, je bouwt een groot netwerk op en je ziet en ervaart verschillen tussen organisaties. Let er wel op dat niet elke opdracht om de hoek is, het kan soms voorkomen dat je langer moet reizen. Het hebben van een rijbewijs is handig om je reistijd te verkorten, en sommige locaties zijn minder goed bereikbaar met het OV. Wanneer je in het bezit bent van een rijbewijs kan de werkgever een leaseauto ter beschikking stellen.
Wat zijn de voordelen van detachering voor een werknemer?
Je bent als werknemer in tijdelijke of vaste dienst bij ons, en werkt op projecten bij verschillende opdrachtgevers. Middels detachering krijg je de kans om ervaring op te doen bij verschillende nationale en internationale (toonaangevende) organisaties. Je leert snel thuis te raken in nieuwe omgevingen, en komt in aanraking met een grote diversiteit aan omgevingen en procedures, met interne politiek en verschillende mate van werkdruk.
Wij stellen een profiel op van jouw wensen, kennis, kunde, niveau en ervaring en zoeken continu naar passende opdrachten die aansluiten op jouw profiel. Wij zorgen ervoor dat je aan het werk blijft, je hoeft dus niet zelf op zoek te gaan naar werk. Daarnaast stellen wij samen met jou een opleidingstraject en een persoonlijk ontwikkelingsplan op en faciliteren opleidingen en trainingen.
Wat zijn de nadelen van detachering voor een werknemer?
Als gedetacheerde heb je altijd te maken met twee partijen. Bij zaken als vakanties, ziekte en huishoudelijke mededelingen dien je dit altijd twee keer (opdrachtgever en detacheringsbureau) te vertellen. Het kan uiteraard voorkomen dat je wordt ingedeeld op een opdracht of bij een bedrijf waar je niet op je plek blijkt te zitten. Wij gaan dan kijken hoe we voor een werkbare situatie kunnen zorgen of kijken naar een nieuwe opdracht voor je. Het kan zijn dat je het eerste half jaar misschien een opdracht om de hoek doet maar dat je voor je volgende opdracht drie uur per dag aan het reizen bent. Wij proberen natuurlijk altijd een opdracht in de buurt te vinden, maar dit lukt niet altijd. Hierbij is een flexibele houding dus van belang.
Is iedereen geschikt voor een baan in de detachering?
Niet iedereen is geschikt om te werken binnen de detachering. Wat voordelen van detachering voor de één zijn, ervaart een ander juist als nadelen. Als gedetacheerde moet je snel kunnen aanpassen aan nieuwe omgevingen en omdat je altijd opdrachten doet bij verschillende opdrachtgevers krijg je continu te maken met nieuwe collega’s, interne procedures en ICT-omgevingen. De opdrachtgevers zitten door het hele land, dus je reistijd kan ook met elke opdracht anders zijn.
Wat is het verschil tussen uitzendwerk en detachering?
Er zitten grote verschillen tussen uitzenden en detacheren. Een werknemer van een detacheringsbureau heeft veelal een opzegtermijn in zijn contract. De gedetacheerde kan niet zomaar ontslagen worden en heeft meer baanzekerheid dan een uitzendkracht. Daarnaast krijgt een gedetacheerde per maand uitbetaald, en een uitzendkracht per uur of per week. Als gedetacheerde bouw je vaak een duurzamere werkrelatie met het detacheringsbureau, in geval van een bepaalde tijd contract van 6 maanden, werk je ten slotte minstens een half jaar samen.
Meer informatie?
Heb je een vraag, of wil je meer informatie over detachering? Neem contact op met Julian van der Kieft via 085-1301495. Je kunt ook het contactformulier invullen, dan nemen wij contact met jou op.
Download de white paper
Stuur ons dan een mailtje naar info@primox.nl.
Gerelateerde artikelen
Het Detacheringsdagboek: van 1 aanvraag op korte termijn naar 3 plaatsingen voor RIFF
Kwaliteitsmonitoring 2.0 van telefoongesprekken in klantcontactcentra
Het Detacheringsdagboek: plaatsing bij Change binnen 48 uur
Primox in je mailbox
Schrijf je in en ontvang elk kwartaal onze nieuwsbrief over klantcontact, werving & selectie en detachering met interessante inzichten en een externe co-host.