Tips voor thuiswerkende Teammanagers

1/3/2023
Julian van der Kieft
Eigenaar

In deze tijd waarin Corona gesprek van de dag is, zien we dat veel bedrijven ervoor kiezen hun medewerkers volledig of gedeeltelijk thuis te laten werken. Zo ook in veel Klant Contact Centers.
Thuiswerken is natuurlijk niet nieuw, maar in een normale situatie werken agents niet geheel thuis en dus altijd gedeeltelijk op kantoor. Team Managers werken vaak zo min mogelijk thuis. Hierdoor zijn er nog veel fysieke contactmomenten waarbij je elkaar in de ogen kunt kijken.
Waar ga je als Team Manager tegenaan lopen in de komende periode en wat hebben je agents nodig van jou, terwijl je misschien zelf langdurig vanuit huis werkt of je agents dat doen?
Onderstaand een aantal tips vanuit de praktijk.

Tips om mee te geven aan je adviseurs, maar ook aan jezelf:

  • Creëer een goede werkplek (dus niet op de bank)
  • Zorg voor routine
  • Kleed je aan alsof je naar kantoor gaat
  • Zorg dat je de normale pauzes neemt
  • Maak een werkplek die geordend en gezellig is
  • Stop op tijd met werken


Tips om de verbinding met je team (en in het team) te houden:

  • Heb elke dag meerdere keren contact met elkaar. Al is het maar een korte chat (start: goedemorgen! Midden: lukt alles? Hoe is het? Eind: fijne avond en bedankt!
  • Laat normale contactmomenten als bila’s en dagstarts zo snel mogelijk doorgang vinden, via een interne video chat als teams of via WhatsApp video
  • Leg nadruk op communicatie, naar jou toe maar ook onderling als team. Zorg bijvoorbeeld dat je een communicatiemiddel als chat hebt, waarin iedereen elkaar steeds kan bereiken
  • Stimuleer de saamhorigheid, door bijvoorbeeld einde van de dag even met z’n allen te bellen. Pauzes kunnen nog steeds gezellig samen gehouden worden door te bellen of videochatten.
  • Wees direct beschikbaar voor vragen en twijfels
  • Nuanceer de situatie (het is wat het is) maar maak bijdragen en teamgevoel groot (we gaan dit met elkaar cheffen!)
  • Besteedt aandacht aan dat mensen in een transitie zitten (rouwfases van kobbler Ross’ ) en ondersteun hierin

Tips om in contact te blijven met je directe collega’s

  • Zorg voor extra contactmomenten. Naast een dagstart voor een dagafsluiting.
  • Open een skype/teamschat waarin jullie met elkaar kunnen communiceren. Probeer whatsapp zoveel mogelijk te vermijden. Whatsapp kan als onprettig worden ervaren voor mensen die bijvoorbeeld een dag roostervrij zijn.
  • Maak koppeltjes (collega TL op kantoor-collega TL thuis) zodat je een korte lijn houd.


No items found.

Download de white paper

In deze white paper gaan we door op het onderwerp van dit artikel. Vul je gegevens in, klik op versturen en download direct de white paper: 'Tips voor thuiswerkende Teammanagers'.

Er ging iets mis bij het versturen. Lukt het bij de tweede keer nog niet?
Stuur ons dan een mailtje naar info@primox.nl.

Gerelateerde artikelen

Kwaliteitsmonitoring 2.0 van telefoongesprekken in klantcontactcentra

White paper
Artikel
Kwaliteitsmonitoring, je hebt er vast van gehoord. In dit artikel vind je de best practices en hoe AI je vooruit helpt.

11 manieren om de impact van ziekteverzuim aan te pakken in een klantcontactcenter

Artikel
White paper
Het ziekteverzuim ligt in KCC's gemiddeld hoger dan bij andere bedrijfsonderdelen. Daarom besteden we er extra aandacht aan in dit artikel.

Hoe intervisies waardevol worden in de praktijk

Artikel
Consultant Alan Beijlen neemt je mee in hoe een intervisie niet alleen een fijn moment wordt, maar je ook helpt in de praktijk.
Nieuwsbrief

Primox in je mailbox

Schrijf je in en ontvang elk kwartaal onze nieuwsbrief over klantcontact, werving & selectie en detachering met interessante inzichten en een externe co-host.

Gelukt, je hebt je ingeschreven voor de nieuwsbrief van Primox!
Er ging iets mis. Blijft het misgaan? Stuur een mailtje naar info@primox.nl. Dan schrijven wij je in.